A közlekedés környezetszennyező hatásai
A közlekedés – a nehéz-, az energia-, a feldolgozó- stb. ipar mellett – élen jár környezetünk szennyezésében, nem beszélve arról, hogy az ipar jelentős része közlekedési célú termékek előállításával foglalkozik. A helyváltozta
A modern gazdaságokban a közlekedés az egyik legjelentősebb környezetszennyező tényező.
A levegőszennyezés elsősorban a benzin- és gázolaj-üzemű motorok által kibocsátott gázok miatt következik be. Ennek a szennyezésnek fő okozója a közúti közlekedés, ennél kisebb a vasúti, a légi és a vízi közlekedés károsanyag-kibocsátása. A környezetterhelő hatás erőssége attól is függ, hogy a gázok milyen magasságban kerülnek a légtérbe. Ebből a szempontból is a közúti közlekedés a legkedvezőtlenebb hatású.
A közúti járművek levegőszennyezésének fő meghatározói a járműállomány száma, a járművek korszerűsége és műszaki állapota. A környezetszennyezés mérséklésére irányuló jogi és műszaki intézkedésekhez tartozik a jármű forgalomba helyezésének szabályozása (típusvizsgálat), a környezetvédelmi követelményeket is kielégítő új járműgenerációk bevezetése, a kötelező környezetvédelmi felülvizsgálat előírása és a szúrópróbas
zerű ellenőrzések a forgalomban. A személyautóknál igazi gondot az elavult kétütemű autók (már nem gyártott Wartburg, Barkas, Trabant) jelentik. Ha az összes kétütemű négykerekűt sikerülne katalizátorral ellátni vagy kivonni a forgalomból, a felére csökkenhetne a környezetszennyezés.Kibocsátás (kilotonna/év) | |||
Közlekedés | Összesen | Közlekedés részesedése % | |
Szén-monoxid | 450,39 | 721,62 | 62,4 |
Szén-dioxid | 10831 | 62231 | 17,4 |
Illékony szerves anyag | 71,2 | 145,4 | 49,0 |
Nitrogén-oxidok | 112,54 | 200,66 | 56,1 |
Kén-dioxid | 2,85 | 590,15 | 0,5 |
Szilárd szennyezők | 19,91 | 127,68 | 15,6 |
A zaj- és rezgéskárosítás nemcsak a járművek számától és minőségétől függ, hanem az utak műszaki állapotától és burkolatától is. A kialakuló rezgések továbbadódnak, és így károsítják a környék épületeit, műtárgyait, egyéb létesítményeit. Az egyes járműfajták zajhatása igen eltérő. Ennek figyelembe vétele különösen fontos a városi közlekedésben alkalmazott járműtípusok kiválasztásánál. Külön szabályozásra van szükség a repülőterek környékén a légi járművek igen erős zajhatása miatti károk megelőzésére, illetve kompenzálására.
A közlekedési csomópontok, valamint a buszgarázsok és javító műhelyek környékén talaj- és vízszennyezés is jelentkezik. Ezeken a területeken fontos feladat a keletkező olajos, vegyszeres folyadékok elvezetése, tisztítása. Emellett meg kell említeni a téli hó- és jégmentesítésre alkalmazott só- és egyéb vegyszerszórás talaj- és vízszennyező hatását.
A közlekedés folyékony és szilárd hulladék-kibocsátása viszonylagosan elmarad az anyagi termékeket létrehozó tevékenységekétől. Ennek ellenére ma már a közlekedésben keletkező fáradtolaj, a kiselejtezett akkumulátorok és mindenek előtt az elhasználódott gumiabroncsok elhelyezése komoly környezeti veszélyt jelent. Ezeknek az anyagoknak az újrahasznosítására, visszaforgatására sikeres erőfeszítések történnek, de még messze nem tekinthetők a probléma végleges rendezésének. Mind nagyobb gondot jelent a leselejtezett gépkocsik és alkatrészek illegális, a természeti környezetet károsító és elcsúfító elhelyezése is. Ennek megakadályozása és szankcionálása, begyűjtő rendszerek kiépítése igen fontos feladat.
A környezet kímélésének szempontjai a közlekedés fejlesztésében és szabályozásában a '90-es évek eleje óta érvényesülnek. Elkerülő utak épültek 16 nagyobb településen (köztük Győr, Miskolc, Szombathely, Nagykanizsa, Szolnok, Sopron, Zalaegerszeg). Több főútvonal és autópálya mentén épült utólag zajvédő létesítmény, és a Ferihegyi Repülőtér zajövezetében mintegy 300 épület akusztikai védelmét oldották meg. A költségvetés rendszeresen támogatja a közforgalmú autóbusz-közlekedés járműrekonstrukcióját, bevezették a nehéz tehergépkocsik forgalmának hétvégi és ünnepnapi korlátozását.
Törvényi szabályozás írja elő környezeti hatásvizsgálatok kötelező elvégzését területfejlesztési és -rendezési döntéseknél, elképzelések kialakításánál, és más, a környezetre hatást gyakorló intézkedéseknél.
Magyarország honosít
otta a közúti gépjárművek levegő- és zajszennyezésére vonatkozó hatályos EU-előírásokat és bevezetik a további (szigorúbb) normákat. 1999. óta például csak ólommentes benzin van forgalomban, és 1991 óta kötelező a zöldkártya, vagyis a gépjárművek kötelező környezetvédelmi felülvizsgálata. Különböző - esetenként azonban ellentmondásos - szabályozások születtek az elavult használt gépkocsik behozatalának visszaszorítása érdekében.
Forrás: http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/az-egeszseges-eletmod/az-egeszseges-eletmod/a-kozlekedes/a-kozlekedes-kornyezetszennyezo-hatasai